Стиковка залізних доріг

Стиковка залізних доріг

08 фев 2021

Те, що в різних країнах ширина залізниць різна, створює перешкоди для перевезення пасажирів і транспортування вантажів. Для подолання цього бар'єру використовуються наступні прийоми:

Пересадка пасажирів і перевантаження вантажів

З одного складу вантажі і пасажири переводяться в інший склад, призначений для колії сусідньої країни. Це - найбільш простий і часто використовуваний спосіб. Для його забезпечення на стикувальних пунктах будують паралельні гілки з різною шириною колії, які можуть досягати довжини в кілька десятків кілометрів.

Заміна вагонних візків під вагонами

Метод забезпечує бесперегрузочное і безпересадкове залізничне сполучення і застосовується у випадках, коли пересадку (перевантаження) проводити небезпечно або економічно невигідно.

Можливі два варіанти заміни візків:

  • Підйомом вагона. Вагон піднімається, після чого колісні візки викочуються, і на їх місце закочуються візки під іншу ширину колії.
  • Опусканням візків. Вагон закріплюється, а візки опускаються спеціальним ліфтом. Потім на їх місце піднімаються вагонні візки на іншу ширину колії. Ця методика вимагає менше часу і в загальному випадку - більш технологічна, але вартість такої станції стикування істотно вище, ніж в першому варіанті.

Автоматичне вимірювання ширини колії

У цьому випадку на вагонах встановлюється особлива автоматична система, яка на межі переходу колії розблокує колеса на колісних осях, зрушує (або розсовує) їх, а потім знову блокує. Сам процес зазвичай проходить при малих швидкостях руху складу (15-20 кілометрів на годину).

«Екзотичні» методики

Ці методики застосовуються рідко, і найчастіше вони є унікальними:

Залізниці мають ширину колії 1520 міліметрів, а Фінляндії - 1524 міліметра. Для того щоб швидкісний поїзд Гельсінкі - Санкт-Петербург міг перетинати кордон безперешкодно, його колісні пари виготовлені під ширину колії 1522 мм, а тому можуть однаково добре експлуатуватися в обох країнах.

У В'єтнамі використовується колія 1000 мм, а в Китаї - 1435 міліметрів. Однак між китайським Нанкін і в'єтнамським Ханоєм поїзди ходять без зупинки: на в'єтнамському ділянці залізничної гілки паралельно вузькоколійного полотну прокладена третя рейки, а тому на цій ділянці можуть рухатися і в'єтнамські, і китайські потяги.

В особливих випадках по території однієї країни прокладають спеціальні залізничні гілки з шириною колії як в сусідній державі. Наприклад, з українського Ужгорода йде гілка 1520 міліметрів до словацького міста Кошице, по якій в Словаччину везуть залізну руду, а в Україні - кам'яне вугілля.