Історія залізничних рейок

Історія залізничних рейок

08 фев 2021

При слові «рейки» наша уява малює мірно розгойдуються вагони поїзда, що мелькають за вікном пейзажі, метрономом звучить перестук коліс. Практично для кожного з нас рейки нерозривно пов'язані із залізничними коліями, шпалами, пасажирськими або вантажними поїздами.
Спочатку рейки служили для пересування візків з рудою, і з'явилися вони значно раніше, ніж був винайдений паровоз. Дерев'яні примітивні рейки почали застосовувати в Англії на рудниках ще в XVI столітті. Бурхливий розвиток металургійної галузі призвело до появи безлічі заводів, яким був потрібний транспорт для підвезення сировини.

Дерев'яні рейкові дороги

У 1767 році замінили бруси з чавунних пластин за допомогою ключового колією. 10 років по тому бруси змінили залізні кутники, вертикальні полки яких були звернені всередину шляху, а колеса рухалися по зовнішнім сторонам. Так вперше з'явилася залізнична колія, ширина якої складала 1524 мм - міра, яка існує і понині у багатьох країнах світу. Спочатку ці рейки мали на поздовжніх дерев'яних брусах, і вже значно пізніше перейшли на поперечні підкладки - шпали.

У Росії залізничні рейки стали популярними, завдяки винахіднику Фролову, який проклав в 1806 році кінно-чавунну рейкову дорогу загальною протяжністю близько 2 км. Однак чавунні рейки дуже швидко зношувалися, і в кінці XVIII століття чавун був замінений на залізо. Але і зварювальне залізо не давало тієї міцності, яка пред'являлася до залізничних рейок. Після винаходу англійцем Беркіншау в 1828 році прокатного стану, вперше були випущені прокатані рейки, які були значно міцніше зварювальних. Ще через кілька десятиліть, в 1865 році, технічний прогрес і вдосконалення технологій призвело до використання стали, з якої і сьогодні виробляються сучасні залізничні рейки.

Сучасні рейки виготовляються з дуже міцної мартенівської сталі і конвертерної спеціальної рейкової сталі. Щоб підвищити опірність до зносу, їх піддають термообробці.

Залізничні рейки

Вироблені сьогодні на наших підприємствах класифікуються за типами, за способом виплавки і обробки, за категоріями якості та виду вихідних заготовок. Поділяються рейки також і за своїм призначенням: вузької колії, широкої колії, рудничні, Острякова.

На сьогоднішній день десятки металургійних підприємств виробляють залізничні рейки, які відрізняє висока надійність і гарантовану якість.